Hier is het nieuwsoverzicht van AdExchanger.com van vandaag… Wilt u het per e-mail ontvangen? Aanmelden hier.
Dat is een verpakt
Deze week werden sociale tijdlijnen opnieuw overgenomen door Spotify Wrapped, het eindejaarsoverzicht van de audioservice van de meest afgespeelde muziek en podcasts.
Naast het benadrukken van Spotify’s first-party data, is Wrapped de meest effectieve marketingtool van het bedrijf geworden. Digidag rapporten.
Het organische marketingspel ligt voor de hand – mensen delen hun Wrapped-updates op grote schaal – maar Spotify besteedt ook aan activaties buitenshuis, live-evenementen en digitale media om zijn organische voorsprong te versterken. Dit jaar integreerde Spotify ook Wrapped in Roblox in een poging een jonger publiek te bereiken.
En de inspanningen lijken hun vruchten af te werpen.
“We zien niet alleen elke dag een groter gebruikersbestand”, zegt Alex Bodman, Spotify’s global VP of creative. “We zien ook veel mensen terugkomen naar het platform.”
Het succes van de jaarlijkse Wrapped-lancering heeft voorspelbaar geleid tot enthousiaste copycats. Apple Music en YouTube Music zijn elk op de kar gesprongen, deels ook om te laten zien hoe goed ze hun publiek kennen. En nieuwsuitgevers klimmen ook aan boord. Dit jaar, The Washington Post lanceerde Newsprint, een functie die iemands meest gelezen artikelen verzamelt. Zelfs apps voor het bezorgen van eten zoals GrubHub komen in actie.
Een De-List maken, het twee keer controleren
Elon Musk onderging deze feestdagen een Christmas Carol-achtige transformatie, maar alleen als het gaat om het uitgeven van geld aan eindejaarsadverteerders.
Voor merken die in december willen uitgeven, Marketing brouwsel meldt dat Twitter beaucoup-voordelen biedt. Amerikaanse adverteerders die $ 200,00 uitgeven, krijgen 25% toegevoegde waarde, terwijl adverteerders die meer dan $ 350.000 uitgeven, 50% toegevoegde waarde krijgen. Adverteerders die $ 500.000 of meer betalen, zien een toegevoegde waarde van 100% (met een maximum van $ 1 miljoen).
Over een kerstham gesproken.
“Ik had nooit verwacht dat iemand zelfs maar 20% waarde zou toevoegen, tenzij ik vooraf miljoenen uitgaf”, vertelt een advertentiekoper aan The Brew.
Denk dat dat een voordeel is van weer een privébedrijf te zijn … zolang de aandeelhouders van Musk en Twitter bereid zijn om de verliezen op te eten. Vanuit het perspectief van Musk is het bewijs dat Twitter in staat is om na zijn overname de verwachtingen voor advertentie-inkomsten te overtreffen (en die verwachtingen waren vrij laag) zou de weggevertjes waard kunnen zijn. Twitter wil nu ook herkenbare merken op het platform, aangezien veel biggies op pauze zijn gedrukt.
Stabiele advertentie-inkomsten in het vierde kwartaal zouden advertentiekopers kunnen kalmeren en hen terug kunnen lokken in een tijd waarin de meesten bezig zijn met het opstellen van hun mediaplannen voor het komende jaar.
Oh, en hier is nog een voordeel van een privébedrijf: als de advertentietotalen slecht zijn, hoef je ze niet te delen.
De koppelingen toevoegen
LinkedIn heeft zojuist een groot aantal nieuwe advertentie- en analyseproducten geïntroduceerd.
Een daarvan is een manier voor zakelijke accounts op het platform om zich te richten op potentiële nieuwe nieuwsbrieflezers. Een andere, genaamd “Productpagina’s”, die een lijst bevat van daadwerkelijke goederen en diensten die een bedrijf te bieden heeft, zal nu worden geïndexeerd om te verschijnen in algemene LinkedIn-zoekopdrachten.
Bovendien heeft LinkedIn een nieuwe functie “Groepsidentiteit” voor advertentietargeting uitgerold, die gebruikers toewijst op basis van zaken als functietitel, branche en bedrijf. Dat is een handige, omdat het targeting mogelijk maakt op basis van beschrijvingen van belangrijke gebruikers, maar zonder een bekende persoon te hoeven targeten, rapporten Sociale media vandaag.
En tot slot heeft LinkedIn een analyse-update gemaakt die concurrentieanalyses rechtstreeks in accountdashboards plaatst. Die gegevens laten zien hoe de directe concurrenten van een bedrijf het gemiddeld doen in de recente groei van het aantal volgers, hoe hun berichten presteren en hun betrokkenheidspercentages. Het is een oude truc die bedrijven als Google, Meta en Amazon agressief hebben gebruikt. Door bedrijven toegang te geven tot de benchmarks van hun concurrenten, krijgen ze de FOMO om te beginnen met uitgeven aan het platform als ze dat nog niet hebben gedaan.
Maar wacht, er is meer!
Met GoPro kunnen makers hun eigen ding doen, en dat loont (zegt een maker). [Marketing Brew]
Ali Weiss, de nieuwe CEO van babyverhuur-startup Loop en voormalig CMO van Glossier, is de laatste in een kleine groep marketeers die een chief exec wordt. [WSJ]
WFA: CMO’s zijn er niet van overtuigd dat de KPI’s van hun bureau kloppen. [Adweek]
Het beroep van Google Android tegen een antitrustboete van $ 4,5 miljard gaat naar het hoogste gerechtshof van de EU. [Bloomberg]
Jij bent aangenomen!
NBCUniversal huurt Mihiri Bonney van Meta in als VP internationale communicatie. [release]