Merkveiligheid heeft een hypocrisieprobleem. Een show met geweld – zoals ‘Criminal Minds’, de politieprocedure over seriemoordenaars – kan adverteerdersdollars van grote merken aantrekken. Ondertussen worden nieuwsverhalen over de oorlog in Oekraïne of Black Lives Matter gemarkeerd, terwijl merken advertenties tegen die inhoud omzeilen.
“Maar wanneer gaat de industrie BS bellen op de dubbele standaard voor merkveiligheid?” schreef hoofdredacteur Allison Schiff in een column over het onderwerp. In de aflevering van deze week bespreken we de reacties die ze kreeg op haar column. Als we ingaan op de nuances van merkveiligheid, roept dat vreemde mediavragen op over hoe blokkeerlijsten schaalverkleining en kostenstijgingen stimuleren.
En merkgeschiktheid houdt ook verband met voortdurende zorgen over transparantie. Vooral op streaming-tv hebben merken vaak niet de transparantie op showniveau die ertoe kan leiden dat ze zich afmelden voor bepaalde soorten inhoud (zeker niet op het niveau dat ze aan de digitale kant kunnen hebben).
Maar ook uitgevers van digitale media hebben een hekel aan het gebrek aan transparantie van leveranciers van merkveiligheid en de merken die ze gebruiken. Door niet te weten welke zoekwoorden merken blokkeren, is het voor uitgevers een uitdaging om geld te verdienen met hun berichtgeving over actuele gebeurtenissen, van oorlogen tot sociale bewegingen.
Samenvattende detailhandel
Ondanks de inflatie en de angst voor een recessie – en enkele behoorlijk vreemde jaar-op-jaar vergelijkingen – vestigden Black Friday en Cyber Monday dit jaar online verkooprecords.
Maar binnen die records zijn er enkele opmerkelijke veranderingen in consumentengedrag, meldt AdExchanger Senior Editor James Hercher. Zo hebben detailhandelaren dit jaar meer kortingen gegeven dan vorig jaar, toen merken door tekorten in de toeleveringsketen terughoudend waren met het aanbieden van kortingen omdat ze al moeite hadden om aan de vraag te voldoen.
Ook spreiden veel merken hun verkopen in plaats van ze te concentreren op Black Friday. Maar als supply chain-tekorten vorig jaar de naam van het spel waren, zijn de magazijnen dit jaar volgepropt. Het kan tot januari duren – en de bijbehorende 70% korting op uitverkoop – voordat iedereen echt kan zien hoe het kerstseizoen eruit zal gaan zien.