Zwart Water Reviews

Review 1:
Nederland zou met de film Zwart Water een film van eigen bodem in de bioscopen draaien. Het zou geen echte remake zijn, maar een psychologische thriller die op eigen benen staat. Christine erft een groot landgoed van haar moeder. Voor haar en haar gezin is dat een mooi moment om een nieuw begin te kunnen beginnen. Paul ziet het allemaal heel positief in als zij hier gaan wonen en Christine zou hier haar atelier kunnen beginnen. Dochter Lisa is niet zo enthousiast en heeft er geen zin in. Haar ouders hebben thuis niet veel tijd voor haar, ze voelt zich eenzaam en kan moeilijk contact maken op school. Ineens krijgt het verhaal een andere wending wanneer dochter Lisa in de kelder een meisje tegenkomt. Dat meisje zegt dat zij de dode zus is van haar moeder. Lisa vindt een oud dagboek en dat zet haar aan het denken. Een zwarte bladzijde uit het dagboek is een bedreiging voor het gezin. Er is een wisselend perspectief in de film. Er spelen zich een aantal horrormomenten af, maar niet zoveel. Barry Atsma speelt de rol van Paul en voelt wat eendimensionaal aan, vergeleken met rollen uit andere films. De acteerkwaliteiten zijn van allemaal dik in orde en de film zit over het algemeen goed in elkaar op technisch vlak. Er wordt ook gesproken over een fijne sfeergevoeligheid.

Review 2:
Er zijn vier dingen in de film Zwart Water die goed zijn en dat zijn de openingscredits (deze verschijnen over een donker gekleurde zee aan het water), de aanwezigheid van Barry Atsma en Hadewych Minis (ze zijn allebei verbonden aan de Toneelgroep Amsterdam) en Phillipe Colpaert (die in de film de twaalfjarige Peter speelt, een vriendje van Lisa). De regisseur Elbert van Strien is bekend van de tv en heeft onder andere ook een paar afleveringen van Baantjer geregisseerd. Zwart Water is zijn eerste speelfilm en de karakters daarbij zijn flinterdun. Het verhaal is niet zo origineel en heeft een aantal sterke schrikmomenten, maar ook wat minpunten. De eerste tien minuten is de muziek goed, vervolgens wordt het een verplicht nummer en dat zou je op de zenuwen kunnen werken. Bij de ontknoping van de film gaat de orkestrale begeleiding de waanzin voorbij en zou de film ineens niet meer serieus genomen kunnen worden. Als Lisa in het huis op onderzoek uit gaat, dan gaat ze naar de kelder en eigenlijk mag ze dat niet. De beelden die hierbij gebruikt worden, zijn van een in elkaar geknutselde montage van beelden en dat zou er net wat teveel boven op liggen. Het werk dat met de film Zwart Water wordt afgeleverd door Van Strien, leunt teveel op de schrikelementen, maar er worden goede acteurs ingezet die hun rol goed spelen.

Review 3:
Bij de films die zich afspelen in een oud geërfd huis wordt vaak een kindergeest verstopt. Deze zoekt dan een kans om de rekeningen van jaren (of eeuwen) terug te vereffenen en ook dat gebeurt in deze film. Het is zeldzaam dat een Nederlandse filmer zich waagt aan deze film. De film is rijk aan sfeer en wordt ook vol overtuiging gefilmd. Een gezin verhuist in deze film van Nederland naar België en dat gebeurt na een overlijden binnen de eigen familie. Vader en moeder zijn druk met een nieuwe baan en dochter vindt een koffer met een oud dagboek van haar eigen moeder. Het wijst er op dat haar moeder geen fijne jeugd heeft gehad. In de kelder, onder het bed en op de zolder is een spookmeisje te vinden. Lisa vertelt dat tegen haar ouders, maar die schuiven het steeds van zich af. De casting is goed bij deze film.

Review 4:
De regisseur Elbert van Strien is een (Nederlandse) filmliefhebber met hoop. De films van deze regisseur hebben vaak een surrealistische lading en ook de art direction, het camerawerk en de muziek zijn bijzonder en in orde. Daarvan is Zwart Water de eerste echte speelfilm van Van Strien. Het is een genot om naar de film te kijken. Er vinden veel verontrustende momenten plaats in de film. Het mag duidelijk zijn dat de regisseur de filmtechnieken goed beheerst om zijn publiek angst aan te kunnen jagen. Maar er ontbreekt toch nog iets. Het schiet namelijk iets te ver door. Door de trailer te bekijken krijgen veel mensen al herinneringen aan de films ‘The Ring’, ‘The Grudge’ en ‘A Tale of Two Sisters’. Tijdens de film komen er verschillende schrikmomenten naar voren, maar hij doet ook onverwachte dingen, je durft misschien niet eens alles te bekijken. Je kunt ineens de schrik van je leven krijgen. De effectieve sfeer is belangrijk bij een film, maar er is bij de film te weinig aanwezig om je aan vast te klampen. Zo zou een “extended edition” wonderen kunnen doen bij de film. Het verhaal lijkt nu alleen niet zo organisch en levend. Lisa zou bijvoorbeeld wat meer emotie mogen tonen en er mocht wat meer aandacht besteed worden aan haar interactie. Om de een of andere reden ontbreekt er enige noodzakelijke connectie. Er is een belangrijke scène, waarbij Lisa door omstandigheden ineens te laat van school wordt gehaald door haar eigen vader. Lisa voelde zich al wat neerslachtig in de nieuwe omgeving, dus nu is het helemaal erg wat ze door gaat maken. Ze is blij als haar vader haar komt halen en ze lacht als ze achterop de brommer van haar vader zit. Haar vader zegt geen sorry en ze is niet boos op hem. Dit kan toch wat vragen oproepen, gezien haar leeftijd en haar gevoelens van dat moment. Emotioneel gezien is de film niet zo goed.

Oma is overleden en haar dochter erft een huis, het gaat over een huis in België. Het is een goede film en vanaf het moment dat het gezin de erfenis krijgt begint de film. Het is een echte thriller/horror. Een kind merkt dat er wat raars is en dat er een bijzonder meisje in de kelder is, dat naast haar bed komt staan. Ze schrikt daar van en ze gaat op onderzoek uit naar wie het is en wat ze komt doen. Ze gaat op zoek naar wie dat spookachtige ding is. Ze praat niet veel, maar is nieuwsgierig. Een best wel goede film, geen 5 sterren maar een 3,5 van de 5, omdat het geen topfilm is. Ik vind het echter meer waard dan die ene ster.